Vzdělávání distančním způsobem
Vzdělávací nabídka 6.4. - 9.4. 2021
Podtéma týdne: Probouzení přírody
Máme zde nástup nového ročního období – Jaro. Tento čas společně s dětmi využijte k přímému pozorování, sledování toho, co se mění, radostně prožívejte toto období pocitově i pohybově.
- Dbejte, aby se děti slovně vyjadřovaly k viděnému, chápaly souvislosti, změny v přírodě komentovaly, objevovaly a zkoumaly
- Opakujte hlavní znaky roční doby, hrajte slovní hry „Co patří x nepatří“ do jara s porovnáním jiného ročního období
- Veďte děti k záměrnému učení tzn. úmyslně pamatovat text básní a říkadel
- Dopřejte dětem dostatek pohybových aktivit – jízda na kole, pohybové hry venku pomoc při práci na zahrádkách a úklidu po zimě okolo domu.
- Upevňujte paměť i motorické dovednosti
- Seznamte děti s růstem rostlin a posloupnosti / sadím x seji x pečuji x roste x sklízím/ a hlavními potřebami pro růst – voda, světlo, teplo
- Učte děti kategorie tj. hledat společné slovo pro skupiny věcí
- Prakticky při běžných činnostech určujte a všímejte si toho, co je NAD x POD
- Upevňujte např. při pohybových hrách pojmy první x poslední, učte je, aby se naučily i prohrávat a tuto prohru přijmout.
Těšme se „ snad“ na přítomnost dětí v mateřské škole od 13.4.2021, informace budou zveřejněny v aktualitách na webu .
Soubory ke stažení naleznete zde:
Vzdělávací nabídka 29.3. - 1. 4. 2021
Podtéma týdne: VELIKONOCE – SVÁTKY JARA
Blíží se nám Velikonoce – svátky jara, seznamte děti s lidovými tradicemi a zvyky, zapojte je do přípravy svátků . Společně se těšte z nástupu nové roční doby.
-
Pozorujte a vnímejte změny v přírodě vlivem oteplování, vyhledávejte první jarní květy a pojmenujte.
-
Objasněte i týden před Velikonocemi tzv. Pašijový týden / viz text příloh/
-
Pojmenujte symboly Velikonoc / vajíčko, pomlázka, beránek……/
-
Zkuste pokus s klíčením semen, osení, nechte děti pečovat a pozorovat růst, mít radost z výsledku a využít k dekoraci
-
Pro radost a udržení tradic malujte vejce –kraslice / jako symbol vzniku nového života
-
Procvičujte stříhání, lepení, překládání papíru pro výrobu dekorací Velikonoc /inspirace v přílohách/
-
Opakujte prostorové vztahy / na, pod, vedle, nad, za, před / viz. příloha/
Přejeme krásné a veselé prožití velikonočních svátků, užijte si známých zvyků alespoň v rodinném kruhu. Těšme se společně na teplé jaro a dobré zprávy na setkání.
Soubory ke stažení naleznete zde:
Vzdělávací nabídka 22. 3. - 26. 3.2021
Podtéma týdne: Barvy a tvary
Věnujte dítěti a zaměříte se na téma barev a tvarů okolo nás. Při pobytech venku i doma vyhledávejte podobnost tvarů, barev, rozlišností v odstínech i velikostech objektů.
-
Opakujte s dětmi geometrické tvary / kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník /
i jiné tvary / srdce, ovál, kapka, hvězda…/
-
Veďte nejen k poznání, ale i pojmenování tvarů a barev, cvičte i rozdíly v odstínech / tmavě modra-světle modrá…/
-
Porovnávejte velikosti předmětů viděných i v posloupnosti / malý, větší, největší, úzký, užší, nejužší apod.
-
Posilujte přirozené poznávací city-zvídavost, radost z objevování, zájem o nové
-
Veďte k úklidu hraček na jejich daná místa, třiďte stavebnice dle druhů, barev, velikosti.
-
Pro rozvoj jemné motoriky manipulujte s drobným materiálem, náčiním
Viz. Přílohy –manipulační účelové hry se stavebnicí Lego apod.
-
Rozvoj motoriky a ohebnosti zápěstí procvičujte při užití příborů, veďte k vázání tkaniček
-
Veďte k samostatnosti při oblékání a svlékání a úklidu oděvů / důležité pro samostatnost v ZŠ bez účasti učitele/
-
Procvičujte orientaci v prostoru – vpravo x vlevo / viz. přílohy/
-
Při práci na pracovních listech i kreslení dbejte na správný úchop tužky
-
Rozvíjejte schopnost sebeovládání u dětí / uposlechnutí pokynů i účasti na nechtěném/
-
Záměrně pozorujte běžné objekty a předměty, určujte a pojmenujte jejich vlastnosti / velikost, barva, tvar, materiál, dotek, vůně, zvuky / jejich charakteristické znaky a funkce/
-
Provádějte motivovanou manipulaci s předměty, zkoumejte jejich vlastnosti
-
Konkrétní operace s materiálem / uspořádání, odhad, porovnávání apod./
-
Volné hry a experimenty s materiálem a předměty / míchání barev…červená + modrá = fialová
-
písně – nabídka nejznámějších lidových Travička zelená
Holka modrooká
Černé oči
Červený šátečku
-
gymnastika mluvidel s básněmi ( viz. Přílohy )
-
rozvoj grafomotoriky k tématu ( viz. Přílohy )
Soubory ke stažení naleznete zde:
cvičení hlásky na začátku, konci slova.png
cvičit slyšení hlásek, složení hlásek ve slovo dle vzoru.png
Vzdělávací nabídka 15. 3. - 19. 3.2021
Podtéma týdne: Dopravní prostředky
Věnujte dítěti soustředěnou pozornost a vyhraďte si na něj čas, kdy se nebudete věnovat jiným činnostem a zaměříte se na téma dopravy ve Vašem okolí.
Veďte s dětmi rozhovory na toto téma, přímo pozorujte na vycházkách.
-
seznamte děti s hlavními druhy dopravních prostředků, jejich účelem, způsobem pohybu / na silnici, na kolejích, ve vodě a ve vzduchu/ a výhod pro přepravu člověka
-
veďte rozhovory o bezpečnosti při pohybu na ulici, ale i při přepravě osob, nákladů apod.
-
zaměřte se při tom i na cvičení znalostí barev, velikosti, druhy vozidel / nákladní, osobní / Zkuste rozšířit i znalosti továrních značek automobilů.
-
veďte děti k uvědomění si toho, že se doprava řídí dle pravidel, které platí i pro chodce. Seznamte je se základními dopravními značkami, uvědomění si přechodu pro chodce a významu užití semaforu ve městech / jeho barvy a jejich význam/
-
motivujte je pro námětové hry „Na dopravu“ „Řidiče“ „Na barevná auta“
-
veďte k popisování viděného v dopravě a k rozvoji slovní zásoby o slova, která se k tématu vztahují / kapota, motor, výfuk, řadící páka, pohonné hmoty, disky kol, pneumatiky …pomocnými otázkami veďte k užívání správných sloves / startuje, vrčí, jede, letí, pluje, řadí, houká, troubí… i přídavných jmen / starý, nový, těžký, velký, malý, barevný aj../
-
v průběhu týdne si s dětmi na dané téma zpívejte, malujte, stříhejte, cvičte grafomotoriku na přiložených pracovních listech a budeme rády, když nám výsledky prací dětí zašlete.
-
důležité v jazykové výchově vedení k fonematickému slyšení / určovat hlásky slyšené na začátku , na konci i uvnitř slov. Následně na tyto hlásky tvořit nová slova .
-
dopřejte dětem dostatek různorodého pohybu
-
udělejte si čas i na čtení pohádek před spaním / viz Přílohy – Děti v dopravním provozu
-
nutné je i nadále u dětí rozvíjet a upevňovat znalost barev a odstínů, geometrických i jiných tvarů, orientaci v číselné řadě do 20, základní znalost číslic 1-10, grafickou podobu některých písmen velké abecedy. Zkuste předepsat jednoduchá slova velkými písmeny a děti vizuálně graficky napodobí. Rytmizujte slova tleskáním na slabiky /
má-ma 2x tleskne, ko-lo-běž-ka 4x tlesk apod. k tématu dopravy.
-
cvičte paměť s jednoduchou hrou s přidáváním dopravních prostředků do řady, slovně./ včera jsem šel po ulici a viděl jsem: auto …v druhém a dalším opakování se přidávají viděné podněty z ulice , nutné dodržovat stále stejný sled přidávaných slov/
Náměty:
-
písně – děti melodie písní v přílohách znají, připomeňte jim četbou textu / Vlak, Auto Křižovatka –tuto znají děti třídy Motýlků z podzimu/
-
gymnastika mluvidel s básněmi ( viz. Přílohy )
-
obrázky dopravních prostředků i k omalování po vytisknutí.
-
rozvoj jemné motoriky při skládání papíru
Soubory ke stažení naleznete zde:
Hádanky o dopravních prostředcích.docx
Výuková videa:
Vzdělávací nabídka 3.3. - 5. 3.2021
Podtéma týdne: Profese lidí a povolání rodičů
Věnujte dítěti soustředěnou pozornost a vyhraďte si na dítě čas, kdy se nebudete věnovat jiným činnostem, kdy budete plně zaměřeni na dítě a na to, co dělá, co děláte.
Veďte s dětmi rozhovory na toto téma.
-
seznamte děti se svým povoláním a činnostmi, které s ním souvisí, pomůckami, nástroji k profesi
-
zapojte děti přímou činností do běžných domácích prací i prací venku, nechte je zkoumat, vyhodnocovat výsledky a mít radost z poznání
-
jmenujte si s nimi další nejznámější druhy povolání a řemesel
-
veďte rozhovory na téma „ Čím budu, až budu velký“
-
motivujte je pro námětové hry na různá povolání / na lékaře, domácnost, zahradníky ..
-
v průběhu týdne si s dětmi na dané téma zpívejte, malujte, cvičte grafomotoriku na přiložených pracovních listech a budeme rády, když nám výsledky prací dětí zašlete.
-
důležité je i přímé pozorování dění kolem sebe a slovní vyjádření viděného
-
dopřejte dětem dostatek různorodého pohybu
-
udělejte si čas i na čtení pohádek před spaním
Náměty:
-
písně – Kalamajka, Šel zahradník do zahrady, Pec nám spadla, Dělání / Třída Motýlků již zná / možno využít písní M. Růžičkové s námětem povolání / YouTube
-
gymnastika mluvidel s básněmi ( viz. Přílohy )
-
hádanky k tématu ( viz. Přílohy )
-
obrázky povolání ( viz. Přílohy )
Soubory ke stažení naleznete zde: